Vermoeidheid in de winter. Wat doe ik ertegen?

De klok is weer een uur achteruit gegaan. Wintertijd: de dagen worden korter, het wordt steeds kouder en met een beetje pech ga je in het donker de deur uit en kom je in het donker weer uit je werk. Het gebrek aan daglicht zorgt bij veel mensen voor een laag energieniveau. Vermoeidheid in de winter. Wat doe ik ertegen? Lees snel verder voor vijf tips. 

Ga naar buiten

De verleiding is groot om binnen te blijven als het buiten koud is. Lekker onder een dekentje met een kop thee, een goed boek lezen of een leuke film kijken. Maar daglicht is de voedingsbron van energie. Elke dag op zijn minst even buiten een wandelingetje maken is een aanrader. Het is niet alleen goed voor de nodige energie, maar ook voor een blos op je wangen. Zie je er meteen een stuk gezonder uit ūüėȬ†

Hou in deze periode met naar buiten gaan natuurlijk wel rekening met de maatregelen en het advies van de RIVM.

Gezond eten tegen vermoeidheid

Vitamine D en ijzer stimuleren de bloedsomloop. Deze heb je in de winter dan ook extra hard nodig om warm te blijven. Om voldoende ijzer en de nodige vitaminen binnen te krijgen, kun je natuurlijk  vitaminepreparaten nemen. Maar vitamine B12 vind je ook in vlees, vis en zuivel. IJzer komt rijkelijk voor in groene bladgroenten, noten, kip peulvruchten en gedroogd fruit. Met een paar gezonde maaltijden per dag kom je dus al een heel eind.

Drink voldoende water

In de zomer letten we er vaak wel op, maar water drinken is in de herfst en winter minstens zo belangrijk In de winter zorgt niet de zon, maar de warmte voor droge lucht.  verwarming zorgt voor uitdroging. Niet meteen een gevaar, maar hierdoor ga je je wel duf voelen. Drink water lauw of warm. Zo hoeft je lichaam niet extra hard te werken om er, na elk glas water, voor te zorgen dat je weer opwarmt.

Kort en kouder douchen

Kort en niet te warm douchen maakt lichaam en geest lekker wakker. Goed tegen vermoeidheid in de winter. Door verwarmingen is in de herfst en en winter onze huid in de vaak droger dan gewoonlijk. Neem je een lange, warme douche, dan droogt je huid nog verder uit. Een bijkomend voordeel van kort en kouder douchen is dus dat het uitdroging van de huid tegengaat. 

Blijf bewegen

Niet alleen krijg je het lekker warm van beweging, je krijgt ook meer energie. Sporten of wandelen maakt je hoofd even leeg; heerlijk even de sombere gedachten van je af zetten. Actief bezig zijn zorgt ervoor dat je iets bereikt, waardoor je je een stuk positiever voelt. Laten de omstandigheden het niet toe om buiten te sporten? Je hoeft niet meteen dure fitness apparaten in huis te halen. Er zijn tegenwoordig hele leuke apps die je helpen fit te blijven, en ook op Youtube is de keuze aan instructiefilmpjes reuze! 

Heb je vragen over hoe bewegen voor jou het meest verantwoord is? Neem dan contact met ons op.

Ervaart u klachten tijdens het lopen?
Maak een afspraak met één van onze fysiotherapeuten!