Hielspoor klachten, wat te doen?

02.05.2024
5 minuten lezen
Geen categorie

Met het lekkere weer gaan we allemaal weer kilometers maken. Dit kan nog wel eens voor klachten zorgen. Hier de tips wat je dan moet doen!

Met het lekkere weer gaan we allemaal weer kilometers maken. Dit kan nog wel eens voor klachten zorgen. Hier de tips wat je dan moet doen!

Hielspoor klachten, wat te doen?

Hielspoor (ook wel fasciitis plantaris) is een vervelende en pijnlijke aandoening van de peesplaat onder je voet. Het kan je dagelijkse activiteiten en bewegingsvrijheid belemmeren. Gelukkig zijn er verschillende maatregelen die je kunt nemen om hielspoorklachten te verminderen of zelfs te verhelpen. In dit artikel geven wij enkele tips en suggesties om jou te helpen bij het omgaan met hielspoor, zodat je pijnvrij weer kilometers kan maken! 

Houd rekening met je schoeisel 

Het dragen van goed passende schoenen met voldoende demping en ondersteuning is van cruciaal belang bij hielspoor. Kies voor schoenen die geschikt zijn voor jouw specifieke voettype en looppatroon. Laat je daarom adviseren door een deskundige. De podotherapeut kan je hierbij ook helpen en kijken of je baat kan hebben bij een steunzool. 

Rust 

Het is belangrijk om je voeten de nodige rust te gunnen wanneer je last hebt van hielspoor. Op tijd de activiteiten aanpassen, zorgt voor optimaal herstel. Probeer intensieve activiteiten, zoals hardlopen, springen en lang wandelen tijdelijk aan te passen. Fietsen of zwemmen is een goede manier om toch aan je fitheid te blijven werken zonder de peesplaat overmatig te belasten.  

Oefeningen  

Het uitvoeren van specifieke oefeningen en stretchoefeningen kan helpen bij het versterken van de spieren rondom de hiel en het vergroten van de flexibiliteit van de spieren en enkel. Het rekken van de kuitspieren en het rollen met een tennisbal onder de voet kan helpen de klachten te verminderen. Besteed ook aandacht aan het versterken van de voetspieren, bijvoorbeeld door op je tenen te staan en langzaam weer naar beneden te zakken. De onderstaande video laat zien hoe je dit het beste kan doen.

Preventieve maatregelen 

Om herhaling van hielspoor te voorkomen, is het belangrijk om preventieve maatregelen te nemen. Zorg ervoor dat je activiteiten en sporten altijd geleidelijk opbouwt na een periode van minder belasten. Blijf daarnaast regelmatig stretchoefeningen doen en draag schoenen met goede demping en ondersteuning, ook als je geen klachten hebt. Vervang daarom ook tijdig je schoenen. 

Verder advies 

Als de hielpijn aanhoudt en niet verbetert met bovenstaande maatregelen, kan je bij één van onze collega’s terecht. Afhankelijk van de ernst van de hielspoorklachten kunnen ze verschillende behandelopties voorstellen, zoals shockwave therapie of taping.