Kan sporten de weerstand verhogen?

Kan sporten de weerstand verhogen? Het is een veelgestelde vraag, zeker in de wintermaanden wanneer meer mensen beginnen te snotteren. We zetten de vragen en antwoorden op een rij.  

Wat is weerstand?

Weerstand is een functie van het immuunsysteem. Het is het vermogen van het menselijke lichaam om negatieve invloeden van buitenaf te weren en ervoor te zorgen dat je lichaam beschermd wordt tegen ongewenste indringers van buitenaf. Gemiddeld wordt het menselijk lichaam zeven keer per dag aangevallen door bacteriën en virussen die vervelende kwaaltjes kunnen veroorzaken. Je immuunsysteem is dus heel druk met verkoudheid, keelpijn, kriebelhoest, vastzittende en andere kwaaltjes voorkomen. 

Is weerstand in de winter belangrijker dan in de zomer?

Het is altijd belangrijk een goede weerstand te hebben. Je kunt namelijk het hele jaar door verkouden worden of een virus oplopen, maar in de winter is de kans wel groter. Dit komt doordat virussen door de kou langer overleven. Ook is de lucht ‘s winters vrij droog en droge lucht en kou kunnen een ongunstig effect hebben op het functioneren van het slijmvlies van de luchtwegen. Bacteriën en virussen kunnen zich nu makkelijker in de luchtwegen nestelen. 

Kan sporten de weerstand verhogen?

Dat kan zeker! Als je beweegt, voert je lichaam afvalstoffen beter af en wordt je longconditie beter. Vitamine D is ook heel goed voor een verbeterde weerstand. Dus sport je buiten in het winterzonnetje, dan pak je dat ook meteen mee. Lukt het (tijdelijk) niet om te sporten? Pak dan lekker vaak de fiets of maak af en toe een wandeling om wat beweging te krijgen en wat zonnestralen mee te pakken. Beweging helpt ook tegen stress, daardoor slaap je beter. En voldoende slaap draagt ook weer bij aan een betere weerstand. 

Extra tips voor een verbeterde weerstand

Ben je een duursporter? Of wil je om andere redenen weten welke manieren er nog meer zijn om een verbeterde weerstand te krijgen? We zetten een aantal tips voor je op een rijtje waarmee de kans op vervelende kwaaltjes kleiner wordt:

  1. Eet voldoende vezels. Het Voedingscentrum adviseert om dertig tot veertig gram vezels per dag te eten. Deze zitten vooral in volkorenproducten, groenten, fruit en peulvruchten.
  2. Drink voldoende. Drink dagelijks anderhalf tot twee liter water.
  3. Denk aan je hygiëne. Was geregeld je handen en hoest of nies in je elleboog. 
  4. Kleed je warm aan. Door verkoeling kan immuunsysteem afzwakken, dat maakt je gevoeliger voor virussen. Ook spieren moet harder werken om op temperatuur te blijven. De kans op blessures is groter als je je niet warm genoeg kleedt.
  5. Neem voldoende rust. Een iets minder volle agenda en voldoende nachtrust -minimaal zeven uur per nacht- maakt al een groot verschil.

Wil je meer weten? Neem dan contact op met Medifit of maak een afspraak met één van onze fysiotherapeuten.

 

Ervaart u klachten tijdens het lopen?
Maak een afspraak met één van onze fysiotherapeuten!